Breng je salarisadministratie van de horeca op orde en breng orde aan in de chaos

prokx - Salarisadministratie horecaDe horeca is bij uitstek een sector waarbij je als baas 100 en 1 dingen tegelijk moet doen. Het is ook typisch zo’n sector waarbij de zaken nooit stabiel zijn. Soms heb je te maken met enorme drukte en op andere dagen is het doodstil op het terras. Verder heb je te maken met de seizoenen. Als je een terras hebt ben je blij met de zomerse temperaturen, maar heb je juist geen terras, dan zijn zomerse temperaturen funest voor de omzet. Verder heb je als horeca ondernemer ook nog eens te maken met personeel dat ongeveer net zo stabiel is als het Nederlandse weer. Het ene moment heb je een stabiel team dat lekker op elkaar is ingespeeld en het volgende moment heb je alleen maar nieuwe krachten. Vooral in het zomerseizoen is het vaak behelpen met extra krachten die de ervaring ontberen. Toch kun je als horeca ondernemer vaak niet anders, want om je hoofd boven water te houden moet je kosten besparen en dus kun je je geen duur ervaren personeel veroorloven. Het is wat dat betreft een afweging die je moet maken, want aan de ene kant wil je er voor zorgen dat de service goed is, zodat de mensen terug komen en aan de andere kant wil je niet te veel geld verliezen aan personeel. De beste manier om te ontdekken wat de ideale balans is, is door de salarisadministratie van je horeca onderneming goed op orde te hebben. Vooral in de horeca heb je te maken met personeel in verschillende leeftijdscategorieën. Het is dus vaak lastig om een globale schatting te maken wat je ongeveer kwijt bent per maand aan personeelskosten. Daar komt bij dat de één veel meer uren draait dan de ander. Het is dus ook belangrijk om inzicht te krijgen in de salarisadministratie van jouw horeca onderneming, want je wilt de duurste krachten niet teveel uren geven. Aan de andere kant zijn de duurdere krachten wel weer de beste krachten die je hebt, en dus wil je in ieder altijd een dure ervaren kracht in de zaak hebben staan om de andere goedkopere krachten aan te sturen. Zaken als afsluiten en schoonmaken en dergelijke kunnen dan gedaan worden door de goedkopere krachten. Zo kunnen de ervaren krachten hun uren draaien tijdens de piekuren. Al dit soort zaken worden inzichtelijk op het moment dat je je salarisadministratie van je horeca onderneming op orde hebt. Maar een salarisadministratie van een horeca onderneming is erg lastig als je alles zelf zou moeten doen. Ten eerste omdat je daar vaak de tijd niet voor hebt omdat je 100 en 1 dingen moet regelen en ten tweede omdat het personeel zo gevarieerd is. Je hebt te maken met:

  • Vaste krachten met een contract
  • Tijdelijke (uitzend) krachten
  • Parttimers
  • Hulpkrachten
  • Zowel keuken personeel als bedienend personeel

Wellicht zijn er nog wel vele andere soorten van personeel. Het zou daarom mooi zijn als je ergens terecht kunt die je de zorgen uit handen neemt.

De salarisadministratie van je horeca onderneming regel je via prokx.nl

Als je een rooster maakt, dan heb je daar een bepaald aantal uren van al je werknemers in verwerkt. Dit aantal uren verschilt vaak van het daadwerkelijk gewerkte aantal uren. Dit is precies een element wat de salarisadministratie in de Horeca zo lastig maakt. Op kantoor werkt iedereen bijvoorbeeld standaard 40 uur. Elke dag van 9 tot 5. Het aantal gewerkte uren is in dat geval altijd in lijn met het aantal daadwerkelijk gewerkte uren. De horeca leent zich niet voor een dergelijk stabiel systeem. Daarom is salarisadministratie in de horeca zo belangrijk. Om het jezelf gemakkelijk te maken kun je daarom gebruik maken van het klok-, plan-, en roostersysteem van Prokx. Via dit systeem kun je direct bijhouden wie hoeveel uren werkt, zonder dat dit door werknemers zelf bijgehouden hoeft te worden. Werknemers klokken in en klokken uit. Alle uren worden direct geregistreerd en aan het einde van de week of maand kun je direct zien in hoeverre het aantal gewerkte uren verschilt van het aantal geplande uren. Alles is dan ook digitaal en kan direct overzichtelijk in een spreadsheat worden getoond. Geen gedoe meer met onleesbare uren en discussie over de gewerkte uren. Om fraude te voorkomen is de apparatuur die je koopt bij Prokx te bedienen met vingerafdrukken. Personeel dat inklokt doet dit dus met een vingerafdruk. Wel zo veilig en wel zo vertrouwd. Met een dergelijk systeem wordt de salarisadministratie in de horeca een stuk overzichtelijker. Ook het inplannen wordt een stuk dynamischer. Je kunt als eigenaar direct zien wie er beschikbaar zijn en personeel kan zichzelf intekenen voor openstaande uren. Een dergelijk systeem maakt de salarisadministratie in de horeca een stuk overzichtelijker. Tevens zal je met een dergelijke salarisadministratie in de horeca vele kosten besparen.

Bekijk de site voor meer informatie

Het bovenstaande systeem is maar één mogelijkheid waarmee je de salarisadministratie in de horeca op orde kunt brengen. Op de site vind je nog vele andere manieren waarop prokx.nl voor jou de salarisadministratie in de horeca kan structuren. Tevens vind je hier meer uitleg over de wijze waarop je met Prokx kosten kunt besparen. Je zou denken dat je juist kosten bespaart als je zelf je salarisadministratie in de Horeca bijhoudt. Niets is echter minder waar. Salarisadministratie in de horeca via Prokx levert juist geld op!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn